Swok

Hvorfor heter denne retten swok?
Det er rett og slett fordi den er søtere enn de andre asiatiskinspirerte middagene jeg har lagt ut. Så en s (søt)  foran så skilles den fra andre.
Navnet ble kommet på av admin Fredrik etter en liten rådslaging i admingruppen tilhørende  facebookgruppen Mat fra bunnen

Oppskrift

600 g kyllingfilet
2 pk nudler (85 g pr stk. 170 g totalt)
Ca 500 g grønnsaker egnet til wok
Feks 1 wokblanding (4-500 g)
eller andre egnede ferske eller på boks. Idag brukte jeg både frossen og fersk etter det jeg hadde.
Saft av en stor boks ananas (585 g)
4 ss oystersaus
4 ss ketjap manis
2 ss kikkoman (soyasaus)
2 ss 7 % eddik eller saft av lime
0.5 ts malt ingefær (kan sløyfes)

Kok nudler etter pakkens anvisning (jeg tilsetter ikke smak). Hell av vannet og sett nudlene til side.
Skjær opp kyllingfileene i biter og stek de i litt olje i pannen. (Det er ikke nødvendig å steke de helt igjennom da de skal småkoke til slutt). Legg kyllingbitene så til side. Stek grønnsakene til de er crispy. Ha kyllingen og nudlene tilbake i pannen. Hell over alle smakstilsetningene. La væsken koke inn i 5-7 minutter. Smak så om du ønsker justeringer før servering.

Tips 1: For litt sting så tilsett 1-2 ts sambal oelek etter eget ønske.
Tips 2: Ananasen bruker jeg i middagen dagen etter eller sender med i skolematen.
Tips 3: Finner du ikke ketjap manis kan du smake til med brunt sukker.

Velbekomme

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen

 

3 kommentarer
      1. Jeg vil tro at eplesider/saft 🍏🍎 eller en annen frisk frukt 🍊. Ananas tilfører jo både sødme og friskhet. 🍍. Jeg har ikke prøvd det, men etter å ha lest oppskriften vil jeg tro at det er kurant. Eller hva sier du Tanja. 😉😁

    1. Man kan faktisk fryse ananas. Jeg bruker ananas på ostesmørbrød, hamburger, pizza og i salat. Når den har vært fryst blir den litt
      «slapper i fisken», så det er definitivt best når den er endel av en varmrett. 🍔🍍🍕🍍🥮🍍. Husk bare å singelfryse skivene slik at det er enkelt å ta ut de ringene du vil bruke. Bare et lite tips på en søndag 😀😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg