Min fantastiske mat & opplevelsesreise til Middelfart-Fredricia i Lillebælt

Annonse

Jeg var så utrolig heldig å få delta på LillebæltUnplugged på et opphold i Middelfart- Fredricia.
Opplevelsene var blant annet å besøke gården til Michelinstjerne-kokk Gassner, spise på restauranten deres Ti trin ned, besøk og bespisning på Gourmetrestauranten Fænøysund, båttur med to dyktige kunnskapsrike menn fra Vends motorik og natur  musical på Fredricia teater og et besøk på Coctailbar.

Jeg valgte å ta med meg en av mine administratorer i facebookgruppen Mat fra bunnen Tina Furuseth for å dele denne fantastiske opplevelsene med meg.

Bildene i saken er tatt av hovedsaklig Tina Furuseth og noen av meg selv Tanja Foss.

Les om vår fantastiske reise og se bildene.

Vi reiste med båt fra Larvik i skinnende sol.

Fra Hirtshals til ankomststedet var det 28 mil på flott motorvei. Vi rett og slett suste gjennom det deilige danske landskapet.

Vi ble innlosjert på et hotel som heter Cromwell Middelfart

Man kan jo ikke føle seg annet enn velkommen med en slik hilsen

Her er litt fra rommene og utsikten

Første kvelden fikk vi en bedre middag på hotellet med nydelig vin

Hotellet hadde en helt tydelig økologisk linje både mht mat og drikke.

Maten ble servert i hyggelige omgivelser

Etter et godt måltid dro vi videre med taxi til Fredricia teater.

Vi var så heldige å få lov å se Prince of Egypt. Dette var et vakkert stykke å både se og høre.

Da musikalen var ferdig var vi invitert rett ned i gata til Coctailbar for en forfriskende drink i varmen.
Da ble jo fristelsen stor til å prøve akkurat denne.

En drink med blant annet granateplefrø. Ser den ikke deilig ut?

Mettet av reise, mat og opplevelser valgte vi å dra tilbake til Cromwell Middelfart og dele en flaske vin, inntrykk og litt betroelser på balkongenn mens vi så solen gå ned.

Dagen etter våknet vi atter til en dag badet i både sol og opplevelser. Jeg var helt fra meg av forventning og nyskjerrighet.

Først inntok vi en rask, god og økologisk frokost på hotellet.

Etter frokost ble vi hentet av en representant fra Vends teknik som arrangerer div utflukter blant annet på havet. For ei jente som er oppvokst ved havet men nå bosatt i de dype skoger gledet jeg meg vilt til en dag med sjøluft i solen.

Vi ble geleidet om bord av to svært blide og imøtekommende menn fra Vends motorik og natur.

Vi lærte masse om både det som vokser på havets bunn og historien fra stedet. Vi fikk også smake på skudd fra blæretang som vissnok skal være bedre enn en vitamintablett.

Vi fikk tilbudet om å dykke og snorkle selv men vi overlot den jobben til Mads mens vi nøt utsikten.

Hvis du tar turen til dette området anbefaler jeg deg å la disse gutta arrangere en opplevelse for deg, der er mye å velge i.

Det nærmet seg lunsjtid og båten tok oss til gourmetrestauranten Fænøysund. Der ble vi møtt av en blid dame som er turistsjefen for området.

Her ser du Fænøysund fra sjøen.

 

Se på denne maten og på omgivelsene. Jeg lengter allerede tilbake og smiler når jeg ser bildene.

Se.. noe så lekkert vi fikk servert

Her er noen bilder fra området

En blid, mett og bustete meg gjør meg klar til å dra tilbake til hotellet.

Da vi var trygt plassert på hotellet igjen begynte det å krible noe voldsomt i magen av forventning.
Neste trinn på programmet vårt var nemlig et besøk på gården til ekteparet Gassner som driver restauranten Ti trin ned som innehar en Michelinstjerne.

Hjemme hos ekteparet Gassner.
 

Noen blir starstrucked av popstjerner og filmstjerner, men jeg.. – jeg blir starstrucked av en kokk som dette og jeg rødmet som en skolejente da jeg spurte om å få ta “selfie” av meg og han.

Varmt som det var fikk vi servert egenprodusert saft av tindved. Å benytte seg av den ekstremt sunne bæren tindved er langt mer utbredt enn i Danmark enn i Norge.

Her er litt bilder fra gården

Det var utrolig interessant å gå rundt på jordene og snakke med Gassner og se på alt han dyrker og høre hvordan han konserverte alt for bruk i restauranten gjennom hele året.
Han og kona gjør alt selv på gården uten ekstern hjelp, så de drifter gården på dagtid og restauranten på kvelden. Alt de dyrker er dyrket økologisk og de luker alt selv. Han hadde tro på å nesten pine grønnsakene litt for vann da han mente at de da kjempet mer og at det ga et resultat med enda mer smaksrike grønnsaker. Det viktigste for de med å dyrke økologisk var for å ha en jord å dele videre med kommende generasjoner.
Jeg likte at vi hadde samme filosofi når det gjelder barn og læring, nemlig at de ikke skal presses men om de har lyst å bli med så tar man en halvtime-time ekstra for å lære bort det man kan.

Etter en times tid var det på tide å dra  videre til restauranten deres Ti trin ned.

Det var litt stas da han kjørte oss dit selv. Vi fikk en biltur i området hvor han viste oss det nye stedet ved sjøen restauranten skal flyttes til i februar neste år.

Fra bilturen

Så ankom vi Ti trin ned

Stilen var enkel men med dansk design.

Se så tøft bestikk

Her får du se bilder av maten vi spiste. Jeg kan dessverre ikke beskrive den da der ikke forelå noen konkret meny og min dansk ikke er så stødig.

Først kom en sommelier til bordet med 3 champagner og fortalte om disse hvorpå vi kunne velge hvilken vi ville ha.

Jeg må bare vise dere bilde av en forventningsfull Tina

Her kommer bilde av maten på løpende bånd.
Vi fikk servert mange forskjellige viner til de forskjellige rettene.

Vi finn slike for å rense ganen før forretten.

Forretten

Hoverretten

Desserten
Dette er den beste desserten jeg noensinne har spist. Helt perfekt for min gane.

At maten var himmelsk skal det være liten tvil om og servitørene og sommelieren var profesjonell til fingerspissene.
Du burde absolutt prøve Ti trin ned om du besøker  området og har lyst på en helt spesiell opplevelse.

Vi forlot restauranten like fornøyde og mette som “restaurantkatten” som lå utenfor. Jeg sendte en stille tanke til katten min hjemme og syns brått litt synd på den, haha.

Vi falt raskt i søvn og dagen etter avsluttet vi oppholdet med hotellfrokost.

Jeg vil rette en stor takk til sponsorene våre for at vi fikk delta på denne turen som var så rik på opplevelser og hygge.

VisitLillebælt https://www.visitlillebaelt.com/ln-int/middelfart-fredericia/tourist

Comwell Middelfart
Vends Motorik & natur
Restaurant Fænøysund
Colorline

En spesiell takk til Jonas Grønlund Eriksen for flott skreddersydd opplegg

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg