Klassisk rullekake

Rullekake har på en måte blitt litt glemt i vår tid, og det er litt rart for det er noe av det første man lærer i faget Mat og helse.

Rullekake er kjærkomment å lage fordi det er utrolig lettvint og med ingredienser man stort sett har hjemme. Fyllet kan man variere etter hva man liker og har.

Rullekake
3 egg
1 dl sukker
50 g (3/4 dl) potetmel
2 ss hvetemel (strøkne)
1 ts bakepulver (strøken)

Fyll
3 dl kremfløte
3 ss sukker (strøkne)
8 ss syltetøy (jordbær)

Slik gjør du
Sett ovnen på 250 grader
Pisk egg og sukker til eggedosis (7-10 min i kjøkkenmaskin). Ha så i potetmel, hvetemel og bakepulver og rør forsiktig inn.
Legg et bakepapir på en stekeplate (30×40).
Hell røren på og dra utover feks med en slikkepott.

Sett den midt i ovnen og stek i 5 minutter.
Legg et bakepapir på en ny stekeplate og dryss over med sukker.
Hvelve den ferdige rullekaken over papiret med sukker. Jeg syns det er lettest å dra i hjørnene på bakepapiret mens andre liker å vende den fort over. Fjerne så øverste bakepapiret. La den avkjøle ti minutter. Pisk fløte og sukker til krem.
Smør syltetøy utover kaken og deretter kremen. Begynn å rulle den. Jeg liker best å rulle den ved å holde i bakepapiret. Pass på at skjøten kommer ned. Skjær bort eventuelle ujevne kanter. Legg den over på et serveringsfat. Jeg bruker en bøybar skjærefjøl som jeg sniker forsiktig under.
La den gjerne stå 30 min i kjøleskap for å sette seg før servering.

Vel bekomme

 

 

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg