Bidos

Bidos

6 februar er samenes nasjonaldag og også flaggdag i Norge. Jeg ønsker derfor å friste med klassisk Bidos idag som er samisk festmat.

Oppskrift til familie på 4

500 g grytekjøtt eller skav av rein
1.5 liter kraft av rein ( se under)
10 kokefaste poteter
4 gulrøtter
1 løk
3 ss smør
3 ss mel
Salt og pepper

Kraft
Jeg hadde kraft fra før i fryseren og den lager jeg slik : legger beina i en ovnspanepå 225 grader i 10-15 min. Så har jeg alt i en stor gryte i koker i flere timer. Har jeg noen grønnsaker tilgjengelig så har jeg det oppi.
Om du ikke har kraftbein kan du bruke viltfond fra butikk.

Hakk opp løk og ha den i en gryte med smeltet smør. Ha så i kjøttet. Brun kjøttet godt. Strø over mel og ha i kraften. Skrell og del potetene i to og skjær gulrot i litt grove skiver. Hvis du har skav kan du ha i poteter og gulrot i samtidig, men har du grytekjøtt i biter bør kjøttet putre i krafta i 1-1.5 time før du har i potet og gulrot. Bidosen er ferdig når kjøttet et mørt og potetene og gulrøttene er kokt.

Det kan taes i andre grønnsaker men da blirikke bidosen autentisk.

Da gjenstår det for meg å gratulere så mye med dagen

 

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg