Tropisk aroma

Ahhhhh… denne klassiske herligheten hadde gått helt i glemmeboken før min yngste datter hadde vært i et selskap og forelsket seg totalt i denne kaken. Jeg forstår henne godt for kaken er nydelig og bør absolutt ikke glemmes. Jeg anbefaler deg å lage den minst et døgn før servering, gjerne to døgn før også, for den blir bare mer og mer saftig.

Kakebunnen (24/26 cm form)
200 gram smør
300 gram sukker
3 stk egg
300 gram siktet hvetemel
4 ts bakepulver
1 toppet ts malt muskatnøtt
1 toppet ts kanel
2 dl melk
2 ss bakekakao
1 dl kaffe (til dynking)

Sjokoladekremen
200 gram smør
500 gram melis
4 ss bakekakao
1 ts vaniljesukker
3-4 ss kaffe ( til smøremyk)

Fremgangsmåte
Sett ovnen på 180 grader. Start med bakgrunnen. Rør sukker og romtemperert smør i terninger hvitt. Deretter pisker du inn et og et egg. Ha så i resten av ingrediensene minus kakao og kaffen. Fordel så røren i en bolle til slik at du har en halv røre i hver bille. Tilsett kakaoen i den ene røren og blande den godt inn. Smør kakeformen. Tøm først i den lyse røren. Hell deretter over den brune røren. Ta en skei eller en liten sleiv og rør i den slik at det lyse kommer frem og du får en marmorert effekt. Sett kaken midt i ovnen og stek den i 45 minutter. Avkjøl kaken helt på rist.

Når kaken er avkjølt lager du sjokoladekremen. Skjær smøret i terninger og ha i resten. Pisk til det blir jevnt og glatt. Dette er lettest med en elektrisk visp. Sjokoladekremen skal være lett å smøre ut. Er den ikke det så ha i litt mer kaffe.

Del kaken i to. Legg den første delen slik at toppen blir liggende ned og snittflaten opp. Dunk med halvparten av kaffen. Legg på et lag med sjokoladekrem. Legg den andre halvdelen oppå slik at snittflaten er øverst. Dynk denne med resten av kaffen før du stryker sjokoladekremen utover og langs sidene. Til slutt lager du det klassiske slangemønsteret med en gaffel.

La den stå å godgjøre seg 1-2 døgn slik at den rekker å bli saftig før den spises.
Velbekomme

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Titt gjerne innom Siden vår også Tanjas Mat. Den finner du her :
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

 

3 kommentarer
    1. Min barndoms favorittkake som min mor ofte laget. Det har jeg forsåvidt også gjort opp gjennom årene, all den tid jeg rappet oppskriften hennes før jeg flyttet hjemmefra. 😁

    2. Æ bruke å lage den, som min mormor: Med lys – mørk – lys bunn. Ikke marmorert. Æ e litt sær, men æ synes ikke det helt blir samme kaka, uten 🙂 Denne kaka er ei festkake, og vanvittig god. Baker den hver gang det skal være selskap.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg