Kokt skinke

Jeg mottok en påleggsform og tenkte: Hvorfor ikke lage min egen skinke? Mye billigere, bedre, samt at man kan endre krydring etter ønske. Skinke er magert og anvendelig både som pålegg og i div middager. Det er bare å fryse ned i porsjonsstykker.

2 kg skinkestek

Krydderblanding:
3 ss olivenolje
2 ss grov sennep
2 ts pepper
* Du kan velge andre krydder eller ha den naturell om du vil.
Til å lage kokt skinke bruker jeg en påleggsform som er egnet for formålet. Påleggsformen er av den større typen og den kan du lese mer om og evt kjøpe her i en norsk nettbutikk : ⤵

                     goo.gl/cxyiZ4

Jeg smurte steken inn med krydderblandingen og dyttet ned i tilhørende pose. Neste gang kommer jeg til å dele opp kjøttet i biter og tilføre litt spekk (familieskinke). Formen ble ikke så pen når jeg bare dyttet ned i.

Derfor tok jeg bildet fra denne vinkelen.
Sett påleggsformen i en høy gryte med vann og sett i tilhørende termometer.

La den stå til den har en kjernetemperatur på 67 (den vil øke 3 grader når du tar den ut). Vannet i gryten skal være rett under kokepunktet på 80-90 grader. Pass på at det ikke begynner å koke.
Dette vil ta 2-3 timer.

Når kjernetemperaturen viser 67 så sett formen rett over i kaldt vannbad en time.

Sett så formen i kjøleskap og vent 6 timer før du tar den ut.Ha formen litt under rennende varmt vann og dra så opp posen. Del i skiver til pålegg eller til middagsbiter (feks terninger eller større stykker ) og frys ned.
Velbekomme.

Neste gang kan du lage feks sylte, kyllingsylte eller kanskje servelat?

Innlegget er skrevet som takk til  The Chef.

 

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

4 kommentarer
    1. Takk for oppskrift Tanja. Denne skal lages nå.
      Lagde sylte i går kveld og ble fornøyd, men napper unna litt krydder på nr 2 sylte som skal kages etter skinkepålegget.
      Denne påleggsforma er genial 😉😉

    2. Tusen takk for at du har delt denne oppskriften! Jeg har nå prøvd meg for første gang å lage kokt skinke her om dagen. Jeg kuttet opp kjøttet i biter før jeg puttet det i formen, men resultatet ble ikke så vellykket, det endte opp med at skinken hang dårlig sammen. Men det ville kanskje blitt bedre om man hadde i spekk?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg