Pinnekjøtt ( skjerpet) med akevittsaus og rotmos

Reklame |

Skjerpet pinnekjøtt med rotmos
Beregn ca 500-750 gram pr voksen

Vann ut pinnekjøttet i ca 8 timer. Hvis du er usikker kan du smake litt på kjøttet for å se. Det er ikke farlig og det smaker ikke vondt. Mange vanner ut mye lenger, men på Sunnmøre hvor jeg er fra er ikke dette vanlig. På Sunnmøre serveres pinnekjøtt hver julaften.

La pinnekjøttet dampe på pinner, rist eller med poteter i bunnen under lokk i 3 – 4 timer, til kjøttet løsner fra beina. Pass på at det ikke koker tørt for vann. Du kan også bruke en saftkoker til damping av pinnekjøtt. Ideelt når man er mange. Mange anser pinnekjøttet som ferdig nå, men det velger du selv. Jeg er vant til skjerpet, sprøtt pinnekjøtt og setter steikeovnen på 250 grader. Deretter legger jeg pinnekjøttet i langpanne med fettsiden ned med ett par klatter smør nederst. Og steker ca 12-15 minutter.

Rotmos:

Kok en kålrot i skiver mør sammen med 2 gulrøtter og 3 poteter. Dette tar 30-40 minutter. Hell av vannet. Mos/stapp det og tilsett salt og pepper etter smak med 100 gram smør og 3 dl fløte. Tilsett litt ribbefett tilslutt.
Nb! Ønsker du tradisjonell kålrotstappe fjerner du bare gulrot.

Siste årene har jeg servert min egen akevittsaus til pinnekjøttet. Det er fantastisk og hever smaksbildet enormt etter min mening.

Slik lager du den:

Akevittsaus:

1/2 dl hel svart pepper
2 korker akevitt ( eks Gammel reserve)
3 dl fløte
1 ts sitron
1 ts dijonsennep
Smak til med salt
Rist pepperkorn på middels varme i tørr panne. La pannen være i stadig bevegelse. Når det kommer en søtlig lukt fra pepperet, hell på to korker med akevitt. Ha så i kremfløte, sitron og dijonsennep. Smak til med salt. La putre i 5 min. Sil bort pepperet før servering.

Hva med noen fine serveringstallerkner å servere på?

Trykk på bilde for mer info.

ByOn Raw Tallrik Fyrkantig 20.7×14 cm Porslin Svart

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

8 kommentarer

Siste innlegg