Lettvint “bernaise”

 

Kanskje du er en av de som bruker bearnaise på pose og ikke riktig tør å prøve å lage ekte bearnaise enda?
Eller kanskje du bare trenger en kjapp saus en dag i sommervarmen.

Da er denne noe for deg! Denne lager du på 4-5 minutter. Selv om det ikke er helt ekte bearnaise så smaker den iallefall mye bedre enn posen uansett.

Lettvint “bearnaise”

4 eggeplommer
250 g smør
1-2 ts hvitvinseddik
1.5 ss estragon (tørket)
0.5 dl fløte
En fjerdedels ts salt

Varm opp en gryte med vann til det koker. Sett ned temperaturen så den ikke koker men akkurat på vippen til å koke. Sett en beholder som tåler varmen oppi gryten men uten at bunnen treffer vannet. Ha i eggeplommene og pisk de litt. Del romtemperert smør i terninger og visp de inn litt om gangen med eggeplommene. Ha i fløte, estragon og salt og pisk lett. Smak til om du ønsket 1 eller 2 ts med hvitvinseddik.

Serveres umiddelbart.

Tips: om du ikke har hvitvinseddik kan du benytte hvitvin eller sitron. Man kan også droppe syre men personlig syns jeg det er ett must.

Legger ved link til EKTE bearnaise for ordens skyld : http://matfrabunnenfb.blogg.no/1486118791_bernais_med__teskeibeskrivelse.html

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

2 kommentarer
    1. Hey, jeg vil gjerne uttrykke min persolige
      Bekymring anngående LENA sin ferie .
      Hun er så aktiv innstilt og sevice innstilt att hennes ferie, selv om den har vert deltids ansatt. Men hun har gitt alt og er selve livsnerven i vårt gode kundeforhold.. hun mÅ prioriteres når det gjelder ferie,,,, hun er verdt det,,,, . Jeg vil om jeg må prøve og overta for hennes fri periode…. om jeg får lov.., x-eletriker.

      Og om hun trenger en som kan overta for, og ta ferie så ofrer jeg gjerne min tid.. på kveldstid på siden av min egen jobb såklart 😉

    2. Flotte greier Roy, LENA er en trooper og må beskyttes FOR ENHVER PRIS. Bare litt synd at du valgte å melde dette i en matblogg kl 0230 for halvannet års tid siden. Vaktbytter gjøres, som kjent, i tråden “Klær gis bort” på mammaforum.no

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg