Villsvin indre- og ytrefilet i baconform

Da har jeg endelig fått prøvd meg på villsvin. Så saftig og mørt kjøtt er det lenge siden jeg har smakt 😀


Jeg hadde 2 indrefileteer og 1 ytrefilet på ca 700 g totalt. De fikk ligge og godgjøre seg i ca 3 timer i marinade før de ble svidd kjapt i panna og lagt på en baconseng i ildfast form. Ovnen ble satt på 200 g og steketermometeret på 65 g. Pakket hele formen inn i alufolie og lot kjøttet hvile i 30 min mens fløtepoteter var i ovnen.

Kjernetemperaturen er for et villsvin som er trikintestet.
Dersom man ikke er sikker på om det er sendt inn en slik test bør kjøttet fryses på -20 grader i 2 uker og ha en kjernetemperatur på 68 grader etter steking.

Marinade

1 dl olivenolje

0.5 dl soyasaus

1 ts Sambal Oelek

0.5 ts hvite pepperkorn, knust

1 kvist rosmarin, hakket

3 fedd hvitløk, knust

 

Bland alt godt sammen, bruk 2 brødposer og putt kjøttet oppi og hell marinaden over. Masser det godt inn og la det ligge på benken i ca 3 timer. Kle en ildfast form med 2 pakker bacon og pakk inn kjøttet etter det er brunet. Tok ca 30 min på 200 g før kjøttet nådde kjernetemp på 65 g.

 


Saus

5 dl vann

1 kjøttbuljong

1 grønnsaksbuljong

3 dl fløte

Krafta som ligger i den ildfaste formen når kjøttet er ferdig stekt.

Jeg lot vann og buljong stå og putre mens kjøttet stekte. Tilsatte krafta og fløte og lot det putre videre mens fløtepotetene var i ovnen. Kan bare bruke krafta og fløte da det gir mer enn nok smak 😉

Oppskrift på fløtepoteter finner du her:

http://matfrabunnenfb.blogg.no/1457441229_fltegratinerte_potete.html

Server med rotgrønnsaker.

Velbekomme 😊

Ønsker du varsel når det kommer nye oppskrifter, trykk på linken her:

https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

 

Jenny 😊

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg